Postavy hráčů mají 5 základních vlastností, jsou to : síla, obratnost, odolnost, inteligence a charisma. Tyto vlastnosti říkají, jak moc je postava silná, obratná, odolná, inteligentní a jaké má kouzlo osobnosti. Hráči si je určí před začátkem hry(pomocí šestistěnné kostky) před začátkem hry. Je také zcela zřejmé, že vlastnosti jednotlivých postav se v závislosti na rase a povolání od sebe odlišují(silný, ale nepříliš chytrý bojovník, slabý, ale inteligentní kouzelník,...).
Dále je důležitý počet životů postavy a její přesvědčení. Postava může o své životy v průběhu dobrodružství přicházet, ale mohou jí i přibývat. Ztracené životy vyjadřují zranění. Přibylé léčení.
Přesvědčení postavy určuje její povahu. Může být : zákonně nebo zmateně dobré, neutrální a zákonně nebo zmateně zlé.
Každá postava má také nějaké vybavení. Válečníkovi nesmí chybět nějaký ten meč, kouzelník je bezmocný bez své knihy kouzel a zloděj bez svého 'nářadíčka' toho také moc nenadělá. Mezi vybavení patří ovšem také obyčejné věci, jako je: jídlo, pití, lucerna, lano, oblečení, vak či torna,...
Dalším důležitým pojmem je zkušenost, která je přidělována Pánem Jeskyně. Každá postava je tím schopnější a tím zkušenější, čím více dobrodružstvími prošla. Zkušenost je mírou toho, co již postava prožila a hlavně toho, co již dokázala. Rozmezí zkušeností(ty jsou vyjádřeny počtem bodů) je označováno jako úroveň. Postava může být na 1.(na počátku)-36.úrovni.
Postavy mají také zvláštní schopnosti, které jsou určeny rasou a povoláním, které si hráč zvolil. Zvláštní schopnosti ukazují co postava umí. Např.: Bojovník umí nejenom bojovat s různými typy zbraní, ale osvojil si i několik bojových fint, které výrazně zvyšují jeho šance na přežití při boji tváří v tvář. NA druhé straně kouzelník se přímému boji vyhýbá, jeho specializací je sesílání mocných kouzel a zaklínadel pomocí skryté duševní síly nazývané magenergie. Atd.